12 dec Bent u vrouwelijk genoeg ?
Deze vraag stel ik mij de laatste vraag regelmatig als ik weer een woonwinkel inloop. En dan gaat het niet over de verkoper of de ondernemer die ik spreek, maar dan gaat het over de opzet van de winkel, de collectie en de marketing van de winkel.
Want we weten allemaal dat vrouwen zeer bepalend zijn voor de inrichting van het huis en daarom ook bepalen wat voor producten er in huis komen. En dat het heel vaak vrouwen zijn die zich gaan oriënteren in woonwinkels om deze nieuwe producten te bekijken (en ook bijna altijd de eerste oriëntatie op Internet doen !).
Het is dan wel opvallend dat veel websites, winkels, communicatiemiddelen niet opgezet zijn vanuit de vrouw. Vaak zijn het recht toe recht aan producties, die puur een aantal producten laten zien met een prijs. Of het is een winkel met wandjes en een verplichte routing, die het niet heel spannend maken om rond te gaan kijken. Het is in het algemeen bekend dat vrouwen niet doelgericht zijn (zoals de meeste mannen), maar alles vanuit een breder perspectief bekijken (“context – benadering”). Ze vinden het dus leuk om een winkel eerst te scannen en snel te zien welke stijl, kleur, uitstraling het beste past bij de eigen wensen. En daarna lekker rondlopen en snuffelen om langzaam tot een beslissing te komen.
Het lijkt mij belangrijk voor woonwinkels dat zij de indeling, uitstraling en collectie meer door vrouwen laten bepalen. Dit kun je doen door een vrouwelijke verkoopadviseurs hier een rol in laten spelen en/of het gewoon ook eens aan een aantal vrouwelijke klanten te vragen. Je zult merken dat er wezenlijk dingen veranderen in de winkel en de communicatie en dat vooral vrouwen hier heel positief op zullen reageren. En dan komen ze graag nog een keer langs om rond te snuffelen.