12 dec Verras de consument !
Hoe vaak loopt u niet door de winkel en denkt u na over “hoe de consument nu weer te verrassen?”. Veel woonwinkels zien er ongeveer hetzelfde uit, en dan is het best lastig om onderscheidend te zijn. En vaak is het nog lastiger om de consument in de winkel duidelijk te maken waar je mee bezig bent en waarom de klant bij je moet kopen.
De afgelopen weken kreeg ik weer een aantal voorbeelden te zien van bedrijven die actief zijn met woonproducten, die met deze vraag aan de slag zijn gegaan en met verrassende oplossingen kwamen. Allereerst de bouwmarkt Karwei: op de woonbeurs in Amsterdam hadden zij een unieke stand, waarin een heel sjiek hotel was nagebouwd. En alle producten in deze stand zijn verkrijgbaar bij de bouwmarkt Karwei. Het was fantastisch om te zien en veel consumenten liepen er bewonderend rond en het gaf gelijk een geweldige boost met de profilering van Karwei als woonwinkel (en dat was het doel).
Tweede voorbeeld is de nieuwe commercial van Leenbakker: er wordt op een heel creatieve manier een huis ingericht (zeer modern met allerlei leuke interieur suggesties) en daarna diverse consumenten uitgenodigd voor een rondleiding. De reacties waren zeer positief en diverse bezoekers gaven letterlijk als reactie “zo dat zijn dure meubelen”. En daarna werden ze geconfronteerd met het feit dat alle meubelen in dit huis van Leenbakker kwamen en dat was een complete verrassing.
Zo gaven 2 winkels een duidelijk signaal af: leuk en betaalbaar wonen kan ook bij ons. Natuurlijk is dit imago nog niet in de meeste winkels van deze ketens terug te vinden, maar stel je voor dat ze het wel voor elkaar gaan krijgen (en waarom niet) …
Een mooie uitdaging voor de komende weken: wat ga ik doen om mijn (mogelijke) klanten compleet verrassen en daarmee nieuwe klanten voor de winkel te realiseren.
Bekijk hier het Leenbakker filmpje: www.youtube.com/watch?v=iB0hRVg1-gg